Sykkeltur i Rendalen

Våre turforslag

Campingplassen er et godt utgangspunkt for mange sykkelturer enten av det utfordrende slaget eller mer familievennlig.

Det er mange skogsbilveier og mindre veier med liten trafikk som gir mange og fine muligheter for syting enten det er familieturer, mer krevende turer eller for å trene. Sykkelturer på Morakjølenområde vest for RV 30 eller rundt Lomnessjøen evt videre til Øvre Rendal.

Sykkeltur fra Åkrestrømmen til Bullmuseet

Dette er en nydelig søndagsturløype med mulighet for bading og litt historie.

Turen starter fra Storsjøsenteret ved Åkrestrømmen. Følg Fv 217 oppover Misterlia ca. tre km med stigning på fast dekke. Ta til venstre på grusveg med bratt nedkjøring til Misterbrua, som er merket som fin fiskeplass. Følg grusvegen videre over Kvernnesmoane ned til sørenden av Lomnessjøen ved Harrvika, som er en fin badeplass. Her sykler du nordover på østsida av Lomnessjøen, forbi krysset ved brua på Hornset og mot Berget. Ca. to km fra krysset tar du til venstre, blindveg rett fram, og følger grusvegen nordover langs Rena-elva. Denne strekningen har flere fine fiske- og rasteplasser, som er verdt en stopp. Kommunens skytebane for lerduer ligger også her.

Du krysser elva Lysinga. Etter ytterligere 10 km tar du til venstre i krysset, over brua, og etter ca. 200 m er du ved avkjøringa til Bullmuseet. Et besøk i Jakob Breda Bulls barndomshjem er en verdig avslutning på turen.

Du kan gjøre denne løypa til en rundtur hvis du tar Rv 30 sørover fra Bullmuseet til Åkrestrømmen igjen.

For mer fakta om turen, se ut.no

Nordover langs Renaelva.
Foto: ukjent/ut.no

Storsjøen rundt

Dette er en lang tur på 85,9 km, men egentlig lett-tråkket. Du må nok regne med det meste av en dag. Du kan sykle begge retninger, men vi anbefaler å starte på Åkrestrømmen og sykle Rv 30 langs vestsida av Storsjøen først. Den tyngste motbakken får du da på asfaltveg opp Burudalen, og den fineste utsikten får du ned igjen mot Løsset.

Etter at du har tråkket opp Burudalen, kommer du til «Dronningen», ei fredet furu som har krone formet som en kuppel. Rett etter tar du av vegen mot Lia Gård. Lia Gård er et retreatsenter (www.liagard.no). Etter ca. 2.5 km fra Rv 30 tar du til høyre. Etter 1.5 km til passerer du Rangkløvhammeren naturreservat. Dette er et barskogområde som har et særlig rikt dyre- og planteliv. Her er det veldig kalkrikt, og du finner bl.a. orkideen Mari Gullsko.

Et annet sted her har navnet Pintanti. Det vitner om at det har vært finsk bosetting her.

I sørenden av Storsjøen passerer du Rena elv ved Løsset, og tar østsida tilbake til Åkrestrømmen på Fv 215. Det ligger en veldig fin rasteplass med en severdighet langs vegen her på østsiden. Severdigheten er Norges 3. største frittstående stein.